structuur

Structuur = bijtijds naar bed

Een periode waarin kinderen niet graag gaan slapen, meer nog dan normaal het geval kan zijn, is de zomerperiode. Het is steeds langer licht en dat maakt de vraag om “nog heel even opblijven” een terugkerende vraag. Met name in de grote steden lijkt de bedtijd regelmatig gelinkt aan het moment dat het donker is geworden. En in een periode waar het pas om tien uur ’s avonds donker is vormt dat een probleem. Waarom is bijtijds slapen toch belangrijk? Voor de structuur!

Bij het bepalen van de bedtijd voor je kind kun je uitgaan van twee tijden. Een tijd voor weekdagen en een tijd voor het weekend/vakanties bijvoorbeeld. Door een vaste tijd af te spreken om thuis te komen, om te gaan slapen en daarbij ook weer een vast ritme te hanteren breng je structuur aan in het dagelijks leven van je kind. Structuur geeft rust en discipline. Dat zal vervolgens positief reflecteren op je kind en op jezelf. Voeg daar een vaste tijd voor opstaan aan toe om ervoor te zorgen dat het ritme van begin tot eind goed loopt. Wanneer er geen vaste tijden zijn is de kans groter dat je kind minder rust krijgt. Als gevolg daarvan krijg je als ouder ook minder rust.

Ik ben (nog niet) moe

Kinderen die wel of niet moe zijn zorgen voor vier situaties: te moe om op te staan/wakker te blijven of teveel energie om te gaan slapen/in bed te blijven. Voor een goede structuur hanteer je zoals aangegeven twee tijden om naar bed te gaan. Bij speciale gelegenheden is daarvan af te wijken. Daarbuiten dient de structuur bewaakt te worden. Is je kind eerder moe? Dan kan je kind eerder naar bed. Dat geeft echter geen recht op extra lang opblijven de avond erna.

Wanneer je kind nog een overschot aan energie heeft maakt ook dat de situatie niet anders. Slaap je niet, dan rust je toch; het is een welbekende uitspraak en er zit veel wijsheid in. Is je kind nog niet moe? Dan gaat hij/zij alsnog naar bed. Dhikr en dua doen is dan een uitstekende tijdsbesteding. Spelen in bed of tijd met een beeldscherm zijn daarentegen onwenselijk. Dit is zo omdat dit actief het slaapproces uitstelt.

In de ochtend nog moe? Dan de avond erna eerder naar bed. In de ochtend teveel energie en vroeg wakker? Dan is spelen op de eigen kamer een prima tijdsbesteding. De gedachte daarachter is dat je kind niet diens ritme gaat verschuiven en jou erin meetrekt. Sta dus gerust op wanneer je kind om 6uur al wakker is, geef je kind aan dat hij/zij nog een uur rustig moet gaan spelen. Geef wat te drinken aan je kind en ga terug naar je eigen bezigheden.

Hangjongeren en criminaliteit: geen structuur

Kinderen van de meest jonge leeftijden hangen soms tot laat buiten op straat rond. Ouders vinden dat hun kinderen de straat maar op moeten gaan en niet heel de tijd binnen zitten. Dat deden zij vroeger immers zelf ook niet. Dit geldt dan met name voor jongens, niet voor meisjes. Los van deze storende dubbele standaard is het gevolg enorm. Waar je als ouder wellicht nog met de nodige sociale controle bent grootgebracht is dat momenteel zelden nog het geval.

Groepjes hangjongeren worden niet meer aangesproken. Ze worden vermeden. Het directe gevolg is dat de beschermende voordelen van sociale controle weg zijn. Kinderen, die niets op straat te zoeken hebben in de avond, komen zo al snel in aanraking met de verkeerde personen. Dit kan van kwaad tot erger gaan, waarbij kattenkwaad langzaam kan overgaan in criminaliteit.

Wellicht heb je de overtuiging dat je kind nooit verkeerde dingen zou doen. Om die overtuiging te kunnen waarmaken is het noodzakelijk je kind niet in situaties te brengen die het tegendeel tot gevolg kunnen hebben. Breng dus structuur aan in het ritme, dat maakt het geheel een stuk makkelijker.

Tagged as: